Naivní přestavy

14:29

Nevím, jak mě to napadlo. Ale moje nápady občas, no nic.

Napadlo mě, že v naší české kotlině chybí nezávislé fotomagazíny. Něco jako kdysi býval Fayio magazín, něco, co je v zahraničí běžné - internetové PDF plátky, ve kterých je málo textu, ale zato mnoho fotoaditorialů na zadané téma.

Tyto magazíny jsou většinou zdarma. Ptáte se jak je to možné?
Fotografové, modelky, vizážistky, kadeřnice ... obvykle nedostávají zaplaceno.
Zato mají možnost se prezentovat a ukázat, co umí.

Běžně to chodí tak, že fotograf pošle své práce do redakce magazínu a pokud se líbí, obratem dostane informace s tématem pro focení do dalšího čísla. A fotograf si najde modelky, vizážisty, stylisty, kadeřníky, dané téma se nafotí a fotky odešlou do redakce. A pokud se fotky líbí, jsou otištěny. Pokud se nelíbí, tak si je každý může použít jak chce.

No a že mi to tady chybělo, předložila jsem jistým lidem nápad, produkovat podobné editorialy. Vidím totiž kolem sebe spoustu nesmírně talentovaných lidí, fotografů, fotografek, vizážistek, krásných modelek...a všichni ti lidé mají nadání a skvělá portfolia, ale nejsou slavní a v tom českém křídovém světě se o nich neví.

Co kdyby teda každý měsíc nafotil nějaký team lidí, kteří ještě nepublikovali v papírových časopisech, new-face modelku?
Všichni získají zkušenosti, dostanou se určitého povědomí, budou mít kvalitní práce do portfolia... a dostanou se k práci, kterou by jinak nepotkali.

Proč to považuju za tak důležité?

Protože je nesmírně těžké začít a odrazit se od bahnitého dna, vymotat se z chaluh pochyb a nezkušenosti a začít stoupat nahoru, k lesklé hladině.

Na to, abyste dostali práci, potřebujete portfolio. A na to, aby jste si vytvořili portfolio, potřebujete mít práce.
A kontakty, samozřejmě.

A právě to podobné projekty umožňují. Setkat se s lidmi, na které by jste jinak jenom zírali s otevřenou pusou jak se vznáší ulicí, jejichž stránky by jste proklikávali s pocity šíleného obdivu a závisti.

A tak jsem, naivně, přednesla nápad, ten se chytil...a i když jsem původně myslela, že bych se třeba mohla zúčastnit, spíše jsem se těšila na práce ostatních stylistů. Čekala jsem, že třeba po půl roce trvání se zkusím zapojit, porovnat síly s jinými. Nakonec jsem byla první.
A i když už je nafoceno a vráceno, pořád se necítím jistě.

Spíše naopak.
Ve stínu peripetií co tomu všemu předcházely, navzdory tomu co jsem už překonala, mám jisté nutkání to vzdát.

Mám na to? Mám dost talentu abych mohla dělat tuhle práci? Mám dost pevné nervy abych zvládala všechno, co přechází otištění? A měli by jste je vy?

To be continued…

You Might Also Like

17 komentářů

  1. Nevzdávej to. Já se v tom taky patlám ale taky to nevzdám. A ty jsi na dobré cestě! Do toho:)

    OdpovědětVymazat
  2. Fayio už nebyl pro majitele dál udržitelný, ale prý pokud sežene sponzora, tak by měl jet dál. Ale pochybuju...

    OdpovědětVymazat
  3. tesim sa na editorial, prave preto, lebo bude fresh, robeny viac so srdcom ako rutinou. tak si uz prosim fotky! A ty to prosim ta nevzdavaj, Oli! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. ahoj, nemáš překlep v nadpisu? :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jasné, že máš na to.. styling zase nie je rocket science!! Skôr ide o to či máš na to chuť a energiu. Chodiť po akciách, ukazovať sa, potriasť si s ľuďmi ruky, pripomínať sa, opiť sa so správnymi ľuďmi, urobiť dojem, nabrať kontakty. Ja skôr toto vidím ako challenge. Treba sa biť dopredu, veľa pracovať.. a mať šťastie na to, aby si bola v správnom čase na správnom mieste. O ten talent, by som sa na tvojom mieste, bála ako o poslednú vec.)

    OdpovědětVymazat
  6. Rozhodně na to máš. Ty když něco budeš chtít, tak to zvládneš ;) Rozhodně se mi nápad líbí, taky mi chybí takové fotoeditorialy.. Bylo by skvělé, kdyby se něco takového zavedlo :)

    OdpovědětVymazat
  7. kez by vsichni premysleli nad tim, nez svou praci publikujou (dokonce se zamerem ji prodat), tak jako ty. verim, ze na to mas!

    OdpovědětVymazat
  8. www.anonymagazine.org
    nepoznáš?

    OdpovědětVymazat
  9. určitě do toho jdi, zrovna ty nemáš důvod se podceňovat. Jasně, že začátky nebudou lehké,ale to nejsou ať děláš cokoli ;o)

    OdpovědětVymazat
  10. Teda v životě by mě nenapadlo, že umět správně zkombinovat oblečení může být někým označeno jako "talent". Talent je, když chirurg zvládá precizní komplikované operace. Talent má právník, když obhajuje klienta a dokáže vyhrát spory. Talent má fotograf, když když zachytí okamžik v tom správném světle a ve správnou chvíli, talentovaný je fyzik, chemik nebo biolog, který přijde na něco nového. Ale tvrdit, že někdo je "talentovaná modelka" mi připadá vtipné. Ano, musí mít obličej, který zaujme, ale to má s talentem pramálo společného. To samé "talentovaná stylistka". Ta musí mít dobrý vkus, ale to přece není talent, vkus lze vytříbit poměrně snadno!!
    Nemyslím to špatně, ale podle mě tím slovem trochu plýtváš. Rozesmívá mě česká "alternativní" módní scéna, kde si všichni myslí, že jsou strašně kreativní a talentovaní a připadají si jako bohéma 21. století. Na to, že studuješ statistiku (tak jsem to pochopila), bych čekala, že budeš trochu víc při zemi. Tvůj entuziasmus je ovšem chvályhodný. každopádně myslím, že se není důvod podceńovat, tohle není jaderná fyzika. Držím palce.
    Hanna

    OdpovědětVymazat
  11. Určitě na to máš! Stačí neztratit motivaci :) Každopádně jsi měla skvělý nápad!

    OdpovědětVymazat
  12. to Hanna: Netalentovaný fyzik může být dobrým fyzikem a v konečném důsledku ho od talentovaného nemusíš rozeznat.
    Co se stylingu týče tak si jednak myslím, že vkus je hodně těžké předělat, naučit se lepšímu, protože podle mě je záležitostí tzv. primární socializace. Taky myslím, že styling má více než s módou společného s výtvarným uměním, schopností prostorového vnímání a kreativity, což jsou spíše vlastnosti vrozené. (I když teda nejsem psycholog, tak to moc nejsem schpná prokázat.)

    Nejsem si jistá co myslíš "alternativní módní scénou". Já se za alternativní nepovažuju.(mimo to si rozhodně netroufám tvrdit, že jsem součást české módní scény)

    Používáš rozdělení na "alternativní" a "komerční"? Pokud alternativními myslíš code:mode pak s tebou souhlasím. Minimálně stojím za tím, že nikdo nemá schopnost posuzovat svůj vlastní talent a kreativitu. Toto právo nechť náleží ostatním ve smyslu nikoli "óchacích tetiček a óchacích komentářů" ale objektivní kritiky.
    A navíc, talent a kreativita neznamenají všechno. Třeba je ten bezdomovec na lavičce taky ohromně talentovaný a kreativní...

    sorry za dlouhé dopisy :-D

    OdpovědětVymazat
  13. to Pauline: vidíš, neznám, hezké to je.
    btw. tvoje jsou ty na hřbitově, žejo ;-)

    OdpovědětVymazat
  14. Určitě na to máš!! A je to skvělý nápad! Přesně něco takového tady chybělo.
    Vážně jsi mě potěšila, takže ani nezkoušej to vzdát :)!! Těším se, až uvidíme víc!!

    OdpovědětVymazat
  15. Možná jsem nepoužila slovo alternativní úplně správně, spíš mi to vyklouzlo - tak nějak podvědomě jsem tam nahrnula všechno, co nemá "jméno". Resp. ty, co nepracují pro časopisy či jiné zadavatele, kteří mají opravdu jméno - Elle, Dolce Vita apod. A jj, myslela jsem tím i Code Mode. Fandím té iniciativě, jedna z organizátorek je moje bývalá spolužačka z gymplu, ale prostě tohle pojetí módy má u mě velké NE (prostě bych v tom ven nešla).
    Asi mě obecně dráždí nafrněnost stylistů - 4 roky jsem o víkendech a prázdninách pracovala v jednom obchodě v Pařížské. Sice mě bavilo, že mám možnost vyzkoušet si šaty za 200 tis., že dělám s haute couture (dnes už by mě to fakt nebralo, no ale bylo mi 18, tak mě to omlouvá), ale dohadovat se se stylisty, co si o sobě myslí, že jsou kdovíjací umělci, a vracejí poničené věci, aniž by chtěli přebírat odpovědnost, byl fakt opruz. samozřejmě vím, že nejste všichni takoví, mam blbou zkušenost prostě :-)
    K talentu - já myslím, že netalentovaný fyzik nikdy nebude stejně dobrý jako talentovaný, ten talentovaný má právě to navíc, co mu umožní dělat jeho práci líp. A talent v sobě můžeš objevit i sama a vědět, že ho máš, nemusí ti to nikdo říkat. takže člověk, co ho má, ho nějak užije a bezdomovec z něj nebude (s nadsázkou řečeno, pochopitelně).
    Jako student 2 vysokých škol, které jsou poměrně exaktně zaměřené (i když jedna je spíš humanitní) pak mám tendenci se bavit tím, že se někdo stresuje, že nedá dohromady oblečení, co k sobě bude ladit. A to nemyslím nijak zle, kreativní to jistě je. Snažím se Ti říct, že prostě nemá smysl se podceńovat, určitě to zvládneš. Módu mam ráda, a i když už s ní pracovně nechci mít nic společného, fandím tvému nadšení pro věc (a taky zlepšuješ mé mínění o stylistech, velký bod pro tebe! :-)).
    Uf, to je dlouhý. Ale Tobě stojí za to odpovídat, čtu Tě ráda.
    Hanna

    OdpovědětVymazat