Základní vzdělání

16:17

‎"Co se vnějšího vzhledu týče, je nezodpovědné nechat to na nevzdělaných jedincích."
doc. PhDr. Pavlík

Pan docent Pavlík mě každé pondělí vyučuje filosofii v kontextu matematiky a estetiky. S touto památnou větou nemůžu nesouhlasit. Nechat cokoli na nevzdělaných jedincích je nezodpovědné.

Postavili by jste si sami dům? A nechali by jste své spoluobčany aby si sami stavěli své domy, bez znalostí o tom jak je stavět? Nebáli by jste se chodit po ulici kolem takových staveb? Přirozeně, ne každý má talent na "rovné zdi a hladkou omítku", ale pokud vím, že nejsem dobrý řemeslník, najmu si stavební firmu...

Jiný odborník, profesor sociolog říká, že člověk, který není dostatečně vzdělán a kultivován, nemůže dosáhnout vyššího sociálního statusu. Rozdíl mezi vyučeným zedníkem a jeho spolužákem, majitelem stavební firmy je v tom, že jeden se po vyučení dál vzdělával a kultivoval.

Česká společnost má slabou střední a vyšší-střední vrstvu, téměř žádné skutečné elity.

... trochu mi z toho učení hrabe...

Co všechno patří do základního vzdělání člověka který aspiruje na vysoký sociální status?
Můžeme svým dětem (a sobě) usnadnit vzestup na společenském žebříčku tím, že jim poskytneme kvalitní základní vzdělání?

Jaký je váš názor?

Já osobně za základní vzdělání považuju:
maturitu (minimálně důkaz toho, že dotyčný měl pevnou vůli a ten poslední rok to nevzdal)
cizí jazyk (žijeme v globalizovaném světě)
řidičský průkaz
hudební vzdělání (pravidla notového zápisu, hudební teorie a historie)
estetické vzdělání (perspektiva, proporce, kýč x umění)
literatura (schopnost porozumět textu, základy poezie, stylistiky)
dějiny
taneční
sport (plavání, jízda na kole, lyžování...)
základní "ruční" a "domácí" práce (základy vaření, šití, údržba...)

...seznam mnohem kratší, než u vyšších vrstev před stopadesáti lety. ( Kde jsou ty doby kdy základem byla i jízda na koni, pět jazyků, střelba a antická filosofie...)

Když se setkám s člověkem, který má rozhled a kulturu projevu, vždycky zůstanu okouzleně stát. A nezáleží na tom, jestli to je první setkání a nebo mluvím s bývalou spolužačkou.
Myslím, že moje vzdělání je (zejména v jazykové oblasti) nedostatečné. (A to nemluvím o pravopisu!)
Na druhou stranu, jakákoli veřejně činná osobnost která se chová jako "čecháček obecný" mě mírně uráží. (Kdo je váš nejoblíbenější politik? Předpokládám že ne ten, který chodí na zasedání opilý, od pusy mu padají vulgarity...)

Jaký je váš vzdělávací seznam?
Co by podle vás měl člověk, který chce být elitou, umět?
Jak na vás působí takto kultivovaní lidé?

Mimochodem, je zajímavé, že vyslovit pravdy a myšlenky, které se běžní lidé bojí říct nahlas, není pro profesory humanitních oborů žadný problém. Fascinovaně tak můžu poslouchat zapálené nepřátele moderního umění nebo přednášky o tom, že povolit drogy je mnohem lepší než je zakazovat...

You Might Also Like

13 komentářů

  1. Pobavilo mě porovnání módy s architekturou, špatně ušitý kabát totiž nikoho nezabije. Nicméně jakékoliv vzdělání (základní, vyšší i samouka) rozšiřuje obzory do mnoha směrů a tím pádem se pak s takovým člověkem dá o něčem mluvit. Ať už jde o zájem o klasickou hudbu, literaturu něbo sledování dokumentů o tuleních.

    OdpovědětVymazat
  2. Budes psat o Magde Marnell akci? Zajimal by me tvuj nazor...

    OdpovědětVymazat
  3. temer zadne elity?
    znam par lidi z VU akademie ved, lekaru bez hranic, matfyzaky s brutalnim prehledem v kvantove fyzice-pricemz vsichni ovladaji genialne alespon jeden hudebni nastroj (nekteri jsou multiinstrumentaliste), hodne z nich lusti soutezni priklady menzy do 30min. atp., nebudu zastirat ze nekteri z nich jsou z moji rodiny ;-) proto mam pocit ze si nedokazi tedy predstavit jak by mela ta prava elita vypadat, protoze podle me jsou top

    naopak mam nekdy pocit ze stredni trida je "ubozejsi" nez ta nejnizsi (sama urcite vis ze lidi z werku jsou obcas uplne neskutecni-obcas popit s nimi je lepsi nez chodit na hodiny VS profesoru)

    ja to mam jeste slozitejsi, protoze z vlastni zkusenosti vim, ze Tebou vyse uvedene veci jsou jen soucasti rozvinuti mozku, takze cim vice clovek bude rozvijet hlavu a pracovat s hemisferami tim vice toho bude umet, takze pro me je to zaklad, nechci znit povysene ale standart je tedy pro me jeste vic, nebot spousta veci se da s dobrym ucitelem naucit velice rychle (zpev, kresleni, cukrarske umeni)

    OdpovědětVymazat
  4. To TeSa:
    Co se lidí z Werku týče: Kdo nechodil do ZUŠ? :-)

    Sociologická definice elity: Pokládáme za ni tu skupinu, toho člověka, který má nejvyšší hladinu ve čtyřech faktorech sociálního statusu
    K elitě patří jen ten, kdo dodrží všechny tyto čtyři faktory.
    Moc
    Majetek
    Vzdělanost
    Normativní a kulturní aparát – sociální normy

    Což je problém - můžeš být jakkoli skvělý (mluvit několika jazyky a hrát na několik nástrojů, reprezentovat ve sportu i v češtině...) ale pokud nemáš moc a majetek a nebo nejsi schopen dodržovat sociální normy, patříš pouze do upper-middle class, popřípadě (hůře) jsi celebrita.

    Jaké vzdělání (podle svého standardu) dáš svým dětem (a stanovíš jako základní tzn. neoddiskutovatelné ("Milý synu, do těch tanečních půjdeš, i kdybych tě měla odnést v zubech...")?

    Samozřejmě, člověk se musí zajímat pořád a mozek, jako každý sval, nepoužíváním zakrňuje. Nicméně, vzdělání by podle mě mělo pomáhat i lidem netalentovaným. Kdo má prostorové vidění, netrápí se deskriptivní geometrií, ale i ten kdo vidí ve 2D by se měl být schopen naučit základy a tím se "pozvednout".

    OdpovědětVymazat
  5. Pobavila jsem se i zamyslela :o)...moje první myšlenka byla, že s ohledem na mé /tebou definované/"základní vzdělání" jsem to vlastně dotáhla docela daleko :o).Zároveň si ale uvědomuju, že v současné době /kdy má maturitu KAŽDÝ a angličtinu na komunikativní úrovni zvládne průměrný páťák/, musíme my, starší ročníky, bez ohledu na praxi a zkušenosti, myslet na celoživotní vzdělávání. Mám obrovský respekt ke studovaným lidem - hlavně proto, že mají to, co já postrádám : tedy disciplínu a "sicflajš". Upřímně ale musím říct, že akademické tituly z některých lidí v mém okolí udělaly ještě větší kretény, než byli... Vzdělání samo o sobě není automaticky záruka vyššího společenského statutu a respektu.Podle mých zkušeností k tomu, aby bylo přínosné, je nezbytná sociální a emoční inteligence...ale ta už je zase hlavně o výchově a o rodinném zázemí...jen si říkám, že v kontextu naší nedávné historie, kdy intelektuální elita národa topila v kotelnách a uklízela veřejné záchodky, je to všechno i o "rehabilitaci" vzdělání - aby vysokoškolské studium bylo vnímané jako intenzivní práce, která fakt není procházka růžovým sadem /např.causa "plzeňská právnická fakulta" je průšvih, který každého absoloventa už dopředu staví do špatného světla/...

    OdpovědětVymazat
  6. ty považuješ za součást základního vzdělání mít řidičák?

    já opravdu nemám slov, jdu se někam zahrabat asi.

    já osobně považuju to, že řidičák nemám a (dokud mi to v práci nenařídí) mít ani nebudu, za jednu ze svých předností.

    ale asi jsem nějaká divná.

    OdpovědětVymazat
  7. a abych teda taky něco napsala...

    já mám tu zkušenost, že záleží na člověku a ne na škole.
    nejvíc si toho mám co říct s holkou, co nemá ani tu maturitu a je vzdělanější, než naprostá většina našich vrstevníků. a mohla bys i vědět, o kom píšu :))
    naopak já chodím na výtvarné gymnázium, kde by asi jako měli být ti nadanější studenti se zájmem o umění...ale běda, není tomu tak.
    proč by řidičák svědčil o vzdělání, to nechápu.
    jazyky by člověk buď měl znát a studovat, nebo by měl mít dobrý důvod to nedělat.

    pro mě je rozhodující u člověka to, jestli má přehled, jestli je "na úrovni". jsem celkem arogantní, ale s někým, kdo prostě přečetl povinnou četbu do školy a s tím skončil, si jaksi nemám co říct.

    OdpovědětVymazat
  8. Základní vzdělání... číst, psát, počítat. Trivium. Zbytečný nad tím moc hloubat. Další položky - opravdu základní vzdělání?

    Kam patří umění pozdravit, poděkovat, pustit sednout, nečumět blbě na slepý/hluchý/chromý, mejt si ruce, nepodvádět...?

    Osobně vystačím s fulghumovským - vše důležité jsem se naučil v mateřské škole. Čtverylka a "to já, když byla na hudebním táboře" ve mně vzbuzujou spíš úzkost ze zkostnatělých kostrčí.

    Poznat umění a kýč je věc filosofie.
    Místo řidičáku v kapse oceňuju, když někdo zhodnotí svoje dispozice (nebo potvrdí mentalitu typu "pestří a zelení" /= eko) - a nemá ho. I když bude vypadat pitomě. Protože řidičák má přece každej.

    Maturita o ničem extra nesvědčí. I tažnej vůl má dost vůle :)).

    Pro mě osobně elita:
    inteligence, sociální i emoční. Umění komunikace napříč sociálními vrstvami. Absence potřeby vydělovat se ("jsem jiný"). Nenápadnost. Jasné názory, v duchu humanity. Odvaha. Hodnotový systém v pořádku. Ego v rovnováze. Sebekontrola. Umírněnost.

    A k zamyšlení jeden výrok: Frak sluší až druhé generaci.
    (Tím se možná dostávám k podstatné věci: rysy elitního jedince se nevyklubou obvykle samy o sobě, z ničeho nic; velkou roli hraje výchova, vliv rodiny, okolí, vzory a vzorce chování. Možná proto plno "elity" těžko skrývá slámu v botách, a čim víc je tam lechtá, tím směšnějc tancujou. I tu čtverylku.)

    Veronika

    OdpovědětVymazat
  9. Re Anna Marie + Veronika:
    Primární socializace - tj. do tří let věku mi mimo vnukla právě tyhle "hodnoty" (ano, to je to, pokud máš rodiče burany tak nikdy nebudeš mít noblesu, protože co se naučíš do třetího roku života, to ti nikdo nevezme - to je příklad té slečny "bez maturity" jak říkala Anna Marie :-)
    (Původní myšlenka byla: Pokud se člověk narodí do middle nebo dokonce working class a rodiče mu v raném dětství neposkytnou "filosofii upper-middle class", může se vhodným vzděláním kultivovat? Může např. slečna z rodiny, po čtyři generace dělnické, pomocí vhodného vzdělání dosáhnout vyššího sociálního statusu?)

    Jinak, ruce si myju, zdravím, děkuju, vykám a v tramvaji stojím - maminka je učitelka ve školce ;-)

    Rozhodně si nemyslím, že už jenom mít řidičák je neekologické, nebo že já, tím že ho mám popírám své fanatické třídění odpadu a cestování vlakem a MHD (přestože můžu jezdit autem) Prostě jsem si to přinesla jako samozřejmost z rodiny, kde oba rodiče měli řidičák aniž by měli auto :-)

    Zároveň jsem hrozně ráda za vaše komentáře, protože všichni máte pravdu a je hezké vidět, že se lidi ještě dokáží zastavit a zamyslet :-)
    (Je skvělé nebavit se jenom o tom co je "na hlavě"!)

    OdpovědětVymazat
  10. asi bych to sama za sebe neřadila do seznamu ani bych nic netřídila podle vzdělání atd...vždycky mi ,,na výši" připadá někdo,kdo má vzdělání, charakter a zároveň projevuje trochu respektu. třeba že studuje chemii a přitom neříká, že humanitní studia jsou na prd. (což je aspoň v našem ročníku na chemickém ústavu celkem běžné :) ) asi nejvíc elitní mi přišli dva profesoři z matfyzu,co nám přednášeli nějakou základní kvantovku. kromě inteligence a profesních kvalit se jeden z nich zajímal o historii a vždycky nám rád o přestávce pověděl nějakou zajímavost a ten druhý působil zase tak hezky lidsky, když si třeba povídal na chodbě s uklízečkou. nebo když říkal, že si schovává zkouškový písemky jenom proto, že mu jednou jeho profesor řekl, že je dobrý to dělat. (neumím to srozumitelně vyjádřit, ale třeba někdo ví co myslím)

    OdpovědětVymazat
  11. Dur: ještě bych jen dodala, že ekologicky smíšlející člověk moc nejsem, teda ne do té míry, abych si kvůli tomu nedělala řidičák. jen mi to přijde absolutně ironické, když si každý v osmnácti dělá řidičák. mě to vůbec nenapadlo, nevím, k čemu by mi byl. chápu to u mimopražáků, u lidí co mají o auta hlubší zájem a u těch, u kterých to práce vyžaduje.
    navíc auta (sebestylovější) jsou pro mě něco tak neestetického, že je proklínám kdykoli je vidím.
    ale jsem tu asi sama s tímhle názorem. moje spolužačky si vesele jezdí do školy autem a zacpávají ulice. nesnáším osmnáctky co sedí sami v autě...

    a teď mi došlo, že já tu maturitu taky nemám, ale už se cítím, jako bych jí měla :D

    OdpovědětVymazat
  12. No, mít auto neekologický je, to je bez debat - náklady na výrobu, přeprava, emise - prostě ekologická stopa je poměrně hluboká, co naplat. Možná jako jedna cesta letadlem, haha. Vzrůstá pochopitelně užíváním typu "jedna hlava, čtyři kola", kdy pokud pojedete ráno kolem jakýkoli zácpy, počet aut ku počtu vezoucích se je 1:1. Nejvíc eko doprava je železniční, která je ale zase ekonomicky nevýhodná (teď mám na mysli i přepravu nákladu - nákladní vlaky vs. tiráky). Ale t je jedno. Navíc mě děsí, kolik nespolehlivých a retardovaných jedinců vládne takovou hmotou, jako je auto. A protože k nim patřím i já, žel, řídím zřídka, v Praze minimálně, páč vim, kolikrát jsem blízko průšvihu (a nejde jenom o mně, ale i o toho, do koho bych to napálila). Šílenej byl pro mě mikrospánek v Dánsku, přejetí do protisměru, kde naštěstí nic nic nic nejelo (kdo zná dánský rychlosti=pomalééé a typy silnic=rovný jak střela, možná chápe... což me neomlouvá.) Tak prostě jen si myslim, že by neměl bejt řidičák zařazenej do nutností, spíš by tamměla patřit schopnost sebereflexe. Mám na to? (jsem dost pozorná?rychlá?duchapřítomná?nečumim radši kolem a neserfuju na vlně hudby z autorádia?neusínám?vim, k čemu je tahle páčka?)

    Jestli lze vychovat novou Lízu Důlitlovou, to fakt nevim. Spíš si myslim, že ne; že to prostě musí lidem nenásilně přejít do krve, prostě přejít varem zvnitřnění v nejranější fázi života.

    A jedna moje zkušenost s elitou (ale asi mu chyběla moc i peníze, tak bych sociology zklamala). Na exilovou literaturu nám jezdil jednou za dva tejdny na 5 hodin v kuse exulant, spisovatel, bydlel v Německu, v Čechách si vzal vždycky hotel, odučil si, přespal, odjel. Bylo mu 86. Výklad byl nesmíírně zajímavý, přehledný, k věci. Žádný "kecám si pentli, přátelé, obdivujte mě". A to by moh. Prošel si několika lágry. Distingovaný, vážený. Profesor. Když byly parna a na semináři seděly holky pomalu v negližé a kluci v trenýrkách, on v polovině bloku přerušil řeč, omluvil se za přerušení, a řek: Dámy, a pánové, vadilo by vám prosím, kdybych si sundal SAKO?"

    V tu ránu byly karty rozdaný. Patnáct mladých debílků, a jeden PÁN. Dva šíleně rozdílný světy. Noblesa a filosofie typu "kurva, to je vedro, kdo mi co může, se přece nebudu potit jako kráva, ne?"

    Veronika

    OdpovědětVymazat
  13. Pojem základní vzdělání je dost relativní a přizpůsobuje se požadavkům doby, např. po každém se dnes vyžaduje základní počítačová gramotnost, před sto lety to byla jízda na koni...Je pravda, že elita je v ČR pojem, který se moc nenosí nebo si s ním spíš nevíme rady, je to patrně pozůstatek z dob komunismu, kdy byla tzv. elita krutě vybíjena a potlačována.

    Dnes je přístup k informacím tak jednoduchý, knihy nestojí majlant a každý si může lehce zjistit, kdo to byl Voltaire. Musí se jenom chtít. Proto mě samotnou nejvíc okouzlují lidé s širokým všeobecným rozhledem, protože je jasné, že na tom se musí neustále pracovat

    OdpovědětVymazat