Dámy x Dá mi

22:27

(mozek už mi to účetnictví nechce brát, tak něco zajímavějšího)

Ve víkendové příloze MF DNES se objevil zajímavý článek.

Dámy

Autor se zde zamýšlí nad tím, jaká je vlastně podstata pravé dámy, jak se můžeme dámou stát a podobně. Aby nebyl článek veden pouze ve filosoficko-sociálně-psychologické rovině, je zde i anketa, ve které se autor dotazuje známých osobností, považovaných za dámy.

Zajímavější než samotný článek jsou některé výroky a postřehy dotazovaných.
Například, za významnou dámu je považována Olga Havlová, ze současně žijících pak Livia Klausová, a naopak osobnosti více veřejnosti známé, jako je Dagmar Havlová zůstávají opomenuty.
Zajímavé je i zjištění, že mezi "nominovanými" dámami se nevyskytují ženy mladšího věku. Znamená to tedy, že člověk se tou pravou dámou stává až s prvními vráskami?
Co vlastně takovou dámu tvoří? Co ji odlišuje od ne-dámy?

Chování muže-gentlemana je naprosto známé a tedy, každý muž se může stát gentlemanem. (viz film Světáci) Stačí dokonalé chování, vyjadřování a vnější úprava k tomu, aby se i žena stala dámou?
Paní Eliška Hašek-Coolidge, největší odborník svého oboru se vyjádřila takto:
Dojem z člověka vzniká během prvních 4 minut a tvoří ho z 50% vzhled, 35% oblékání, 10% způsoby a jen 5% inteligence.
Pro kratší chvíli by tedy mělo stačit vhodně se obléknout a upravit, a pak se snažit neudělat nějakou závažnou chybu. Bohužel, nejenom pro mě, ono "být dámou" je něco diametrálně odlišného od "být za dámu".

Dáma je přece dámou, i když ráno vztane z postele, i když sedí v zakouřeném non-stopu nebo pojídá hranolky s kečupem.

To co pro mě dělá dámu dámou, je jednak charisma, a jednak jistá distinguovanost, ohleduplnost ke druhým.
Znám mnoho vyjímečně krásných dívek, které veškerý dojem shodí záchvatem neartikulovaného smíchu nebo svou neohleduplností, např. ve směru přemrštěných požadávků na jinou osobu. Znám skvěle oblíkané "dámy" které se jedním gestem změní na "nafoukané kozy".

Ale mám i to štěstí, znát i ženy, které mají ono kouzlo a noblesu v sobě. A dokonce i v okamžiku, když je jim zle, jsou zpocené po celodenní tůře a nebo zničené po probdělé noci.
Nemají společný věk, účes ani styl oblékání. Ale všechny mají tu vlastnost, že v jejich přítomnosti se člověk cítí nesmírně dobře, jakoby povzneseně, cítí, že si je ho váženo a že je ho ctěno.

A to je podle mě to, co dámu charakterizuje nejlépe.

Jaký byly otázky v onom, výše uvedeném anketním "dotazníku pro české dámy"?

Která z Češek je podle vás dáma?
Podle mě, podle osobní zkušenosti, jednoznačně moje babička. Ona je dámou i když kuchá králíka.

Podle čeho si vybíráte partery?
Měla bych říct že podle toho, který na mě zbyde :-D
Jinak ale...partnera si potřebuju vážit, potřebuju ho pro něco obdivovat a ctít.


Co je podle vás největší faux pas ve společnosti?
Co bych na to řekla? Do společnosti moc nechodím, ale nejvíce se přede mnou shodí člověk, který se chová teatrálně, nápadně a hlasitě, který svým chováním ruší a obtěžuje okolí.

Nejmilejší věc vašeho šatníku?
Jakákoli kolová nebo široká sukně, v délce pod kolena, pevně upnutá v pase. Ženský prvek většiny známých krojů, který je prostě úžasný.

Co vás naučili rodiče?
Mít úctu ke svému okolí, jak živému tak neživému, úctu k povinostem, zvyklostem a právu.


Určitě jste taky kouskem dámy, minimálně těmi 85% které se týkají vzhledu a oblečení.

Jak by jste na tyto otázky odpověděly vy?

You Might Also Like

3 komentářů

  1. Hm zajímavé opět mě nutíš se zamýšlet... rozhodně s tebou souhlasím v tom bytí za dámu...to mi příjde hrozné...
    Uvědomuju si že vlastně ani nevím koho bych mohla považovat za dámu... Ale na mysl mi přichází naše děkanka protože to je úžasná žena která je rozhodně obdivuhodná...
    Můj muž musí být předveším inteligentní a musí mi být oporou a souhlasím s tebou (to mě už nepřekvapuje) musím si ho vážit...
    S faux pas taky souhlas..ještě mi vadí předstírání vědomostí a prostě přetvářka...
    Nejmilejší část šatníku? Rozhodně hrozně ošklivá mikina kterou nosím doma..mám k ní citový vztah prtože mi jí kdysi dal dobrý přítel aby mi nebyla zima a od té doby mě zahřívá...
    Moji milovaní rodiče mě naučili lásce ke knihám českému rozhlasu a k přírodě...a taky mi vždycky říkali - nejdůležitější je rozdávat lásku..
    Já asi nikdy nebudu dáma...můžu se tak obléknout ale duší sem spíš fracek :)

    OdpovědětVymazat
  2. (sakra to jsem se nějako rozepsala...)

    OdpovědětVymazat
  3. zajimave...ja za damu povazuji Sophii Loren a z modelek mi velmi elegantni a se skvelym povznesenym chovanim jakoby prijde Snejana Onopka, tou jsem fascinovana z ruznych vyjadrovani.
    Jinak kolova sukne ke kolenum a pasek v pase je neco skveleho ! :)
    Rodice me naucili...hm...tatinek me naucil vse co potrebuji stylem, ze mi zakazal "nevhodne kamaradky" zakazal randit v 14letech po mekdonaldech s fotbalisty, a zakazal doted temer chodit po parties...jsem mu za to vdecna :)

    OdpovědětVymazat