MONA - concept store v česko-slovenském stylu
15:23
Je vším, co by si milovník domácí kuchyně mohl přát. Něco jako
nejlepší farmářský trh. Něco jako česko-slovenský SIMPLE. Lahůdková všehochuť
pro módní gurmány.
Něco, co jsem si sama přála vytvořit, a teď je to tady a je to přesně tak
dobré, jak by být mělo.
Až budete uvažovat nad tím, kde koupit koktejlky, kabát, košili...
dříve než atakujete řetězce a budete pokračovat do Pařížské, dříve než budete
hledat švadlenku, zastavte se do nevelkého krámku v Týnské ulici. Je dost možné,
že právě tady najdete kousek v ideálním mixu ceny, kvality a originality.
MONA je jméno poměrně nového concept storu. Pod čtyřmi písmeny se skrývá
projekt Kataríny Král, který, ač komerční, je něčím, co by si klidně mohlo
zažádat o evropskou dotaci na vzdělání a rozvoj.
Je poměrně těžké nějak jinak a lépe formulovat to, o čem dneska Katarína se
zápalem hovořila. Mona je zkrátka místo určené pro střetávání nabídky českých a
slovenských designérů s poptávkou po originální tvorbě domácího původu. Na
poměrně malém prostoru je zastoupeno na dvacet návrhářů a šperkařů, na různém
stupni známosti. Jméno Kateřiny Geislerové vám pravděpodobně něco řekne, Lenku
Chorobokovou zatím znají hlavně její spolužáci ze Zlína a ti, kteří se někdy
setkali s její tvorbou právě v Moně. Katarína neřeší, jestli je něco z dílny
zkušeného mazáka nebo čerstvého absolventa. Všechny věci k prodeji jsou
vybírány podle několika kritérií, kde tím základním a nejdůležitějším je
kvalita zpracování a materiálu.
Pro své zákazníky obchůdek nabízí v podstatě kompletní sortiment svrchního
oblečení a doplňků. Kalhoty, sukně, šaty, košile, saka i kabáty. Čepice, šály,
rukavičky, pásky, kabelky nebo šperky a bižuterii. V klasickém stylu, stejně
jako v mladistvém nebo i na hraně artu. Všechno je podřízeno myšlence šetření
času klienta, který tak nemusí obíhat ateliéry jednotlivých návrhářů, ale
všechno najde na jednom místě, v konfekční velikosti 36-40.
Mnohem zajímavější je ale pohled ze strany dodavatele.
Dneska dopoledne byly představeny zimní kolekce tří návrhářů, které MONA zastupuje
exklusivně. Jak vypadají a jak vypadá taková spolupráce?
Pro většinu z vás asi nejznámější je značka Line Pavla Brejchy, o které už
jsem psala dříve a kterou jste mohli vidět na Prague Fashion Weekendu. Katarína
prošla s Pavlem celým procesem tvorby, který se snažil maximálně přiblížit
tvorbě velkých světových značek. Od prvotní analýzy trendů, specifikace
zákazníka a jeho potřeb, přes kolekci na přehlídkové molo a její prezentaci. S
tím vším souviselo také PR v podobě pozvánek na přehlídku a zapůjčování
originálních modelů na focení. Nechybělo ani vyhodnocení přehlídky a reakcí
veřejnosti, úprava přehlídkových modelů pro konfekční výrobu, zadání výroby,
výroba samotná ... a samozřejmě prodej. Na ramínkách v butiku najdete košile a
to jak bavlněné, tak hedvábné, šaty a kabátky, to všechno ve velikostech
36-40.
(Milý Ježíšku. Prosím, tu bílou košili ze strukturovaného plátna. Děkuji.)
Další formou rozvojové spolupráce si prošla Iva Burkertová, tvořící pod
značkou ODIVI. Iviny kolekce měly vždycky spíše streetový charakter a ani
spolupráce s Katarínou tyhle hrany nevyhladila ostatně, nebylo to účelem. Nová
kolekce ODIVI nepostrádá nic z návrhářčina rukopisu, ale je tak nějak
elegantnější, ženštější a dobře nositelná i do společnosti. Vznikla prý
způsobem "dáme hlavy dohromady", kdy návrhář svou tvorbu konzultuje s
nákupčím a ať už to bylo jakkoli, myslím, že to bylo dobře.
(Milý Ježíšku. Ty tělové elastické minišaty. Určitě je poznáš.)
Třetí (a myslím, že rozhodně ne poslední) možností, jak v Moně prodávat modely je ta, kterou využila Dana Kleinert. Kolekci luxusních
pletených šatů, kabátků nebo svetro-bundiček najdete na věšáčcích v takovém
stavu, v jakém návrhářce vyskočila z hlavy. Je veselá, barevná, variabilní,
neskutečně příjemná na dotek.
(I když já bych ji asi nenosila. Jsem docela
nudný patron.)
Jak můžete vidět, formy spolupráce s návrháři jsou různé, podle toho, co
komu vyhovuje. Jak říkala Katarina, důležité je, aby zisk ze spolupráce měli
všichni zúčastnění a zdá se, se to zatím daří. Jak by taky ne, když ceny jsou
tak akorát a radost ze zakoupeného kousku je o to větší, že se jedná o malé
série vznikající pod rukama českých a slovenských švadlenek. (A co se týče
ODIVI, můžete si být jisti, že za cenu stejnou jako v Zaře dostanete oblečení
prosté jedovatých látek. Což Zara zatím ještě nenabízí.)
Faceobookové stránky MONA
Internetové stránky MONA
Ostatně...kolik kousků z dílen českých návrhářů máte doma? A kde jste je koupili? V ateliérech, na jednorázových trzích a prodejních akcích, nebo v kamenných či internetových obchodech?
1 komentářů
Od českých/slovenských tvůrců mám všehovšudy 5 věcí (včetně jedné čepice:)), což není zrovna moc. A všechno jsou to nákupy přes internet - buď přímo eshop návrháře anebo multibrandové obchody. Na návštěvu ateliéru a šití na míru (kabát, sako...) si zatím jen tajně myslím :)
OdpovědětVymazat