Asi to tak je všude...

22:41


Povídaly jsme si s hokama, během focení v hotelu Zlatá Husa.
Prej jak to, že ještě nejsem profláklá, když to tak umím. 
Ale asi je to všude stejné.
Říkala jedna: Mám teď zakázku - ale je za méně peněz, než ty předešlé. Každý nová je hůře placená.
Říkala druhá: Fotila jsem hudební skupinu - nic moc honorovaného - a nějaký home fotograf viděl jejich fotky a napsal jim, že je bude fotit zdarma. Jasně že to vzali. Žádné další focení se mnou už nebude.
Říkala třetí: Některé firmy to řeší jednoduše. Vyhlásí soutěž na naávrhy kolekce, nikoho nevyberou a zaslané práce jim zpracuje grafik.

Tak - vlastně jsem na tom skvěle. Tohle je jenom hobby. Holky, které vystudovaly fotografii nebo návrhářství jsou na tom setsakra hůře. Neuživí se tím, co studovaly, čemu věnovaly roky života. 
Skvělé fotografky budou dělat pokladní v hypermarketech aby programátoři fotili.
Chce se mi vykřiknout nějakou sprosťárnu. Ale studuju ekonomku, ne umprum. 

Tak - prosím, lidi, až budete uvažovat u koho se necháte vyfotit/nalíčit/obléknout, je zde malá skupina fotografů, skupina vizážistů a mnoho návrhářů, kteří na vás čekají. Na rovinu - módní průmysl se potácí nad propastí. Časopisy bojují o každého inzerenta a čtenáře. Fotografové bojujují o každý kousek v časopise - ale většina je placená tak, že to na nájem a odpisy světel a foťáku nestačí.

Můžeme třikrát denně bít hlavou o stěnu a nadávat na českou módu. Ale jsme to jedině my, kdo ji může zachránit.

Můžeme si kupovat časopisy, reklamy...ale lepší bude, když budeme přemýšlet nad tím, co si pořizujeme pro svou vlastní potřebu. Pokud přežívají farmářské trhy a ožil i Český česnek, může žít i česká móda :-)
Doufám.

You Might Also Like

24 komentářů

  1. bod pro tebe, trefila jsi hřebíček na hlavičku :)

    OdpovědětVymazat
  2. Máš pravdu...
    Pekný článok/úvaha
    :)))

    OdpovědětVymazat
  3. ahoj, co by se tak strašného stalo, kdyby český modní průmysl do te propasti spadl?

    OdpovědětVymazat
  4. To anonymní: mnoha alidem by se zřejmě ulevilo. V časopisech by byly pouze fotky nafocené v zhraniční nebo produkty, články by byly zahraniční překlady. Tím by se naprosto eliminoval český vliv a ti co ho nesnáší by mohli slavit. Ti kteří pracují v byznyse by se museli přeorientovat - módní fotografové na rodinky, návrháři třeba na učitele nebo na pokladní. Tak jako když padá jakékoli jiné odvětví - nic se nevyrobí, všechno se doveze.
    Ale nikdo už by nechtěl být v branži a vlastně, byl by to klid. Ale mimo lidí kteří jsou v branži bych řekla, že i pár lidí zvenku je rádo za to, že existují nějaké české časopisy, značky, fotografové, návrháři. Pro ty, které móda nezajímá se ale nic nezmění. Pokud se nezajímáš o původ potrevin, je ti jedno jestli jsou místní nebo z dovozu - a spíše se ti uleví když místo polí řepky a traktorů uvidíš louky a lesy - proč pěstovat obilí, když v Rusku a USA to umí lépe?

    OdpovědětVymazat
  5. když člověk projede cz fešn blogy, vypadá to, že romwe je docela silná konkurence.

    OdpovědětVymazat
  6. Možná to chápu špatně, ale nedělala jsi donedávna zdarma i ty? Jen za tu "příležitost"?
    Hanabi

    OdpovědětVymazat
  7. Člověk musí vždycky začít u sebe. Věřím tomu, že zatím si ještě můžeš vybrat produkt a jeho původ (časopis, blog, internetový magazín, místní prodejce rajčat jen v létě, rajčata bůhví odkud kdykoliv jenže bez chuti, párky, šunka, šunkový salám, tv program nebo náhodné přepínání, život bez televize, pracovat v televizi...jako uklízečka nebo účetní...). A tak si Olgo vyber, já si vyberu asi podobně. A šiř osvětu, já to tolik neumím. A měj se co nejlépe. Což jde nejsnáz s čistým svědomím, tudíž začni u sebe... Jako už jsi začla. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj,
    mozna jsi to tak nemyslela ale vyzniva to zbytecne ze jak by Ti "co to" vystudovali byli lepsi nez ostatni. ja si vybirma lidi podle jejich prace a je mi jedno ze slecna studovala fotografii kdyz jeji fotky jsou stejne tuctove jako ostatnich.
    O ceske modnim byznysu-tomu bych se mohla vysmat, stejne jako umelecka branze-je tady par lidi co maji styl, nadcasovost a pritom neco umi, ostatni jen kopiruji a vezou se
    Ja mam stesti jsem grafik, vystudovana a nedelam zadarmo
    Je pravda ze dobre jidlo se pozna lepe nez dobre umeni, ale vseobecne mi prijde ze dost lidi tady ma malou pokoru a hned ze startu by chteli bourat mosty a hranice

    Tereza z Frydku

    OdpovědětVymazat
  9. Fakt prostě je, že daleko víc lidí by chtělo být fotografem nebo stylistou, než zubařem nebo pekařem, ačkoli právě zubařů a pekařů je potřeba daleko větší počet, než fotografů: chleba si chceme koupit všichni každý den, fotky jen někdo a jen občas. Uměleckých škol je čím dál více, ale talentovaných lidí i adekvátních pracovních příležitostí je pořád stejně, tak se prostě nemohou uživit všichni. Dobrá zpráva je, že mnohé budoucí pokladní v hypermarketu si mohou aspoň krátce snít svůj sen a studovat školu, jakou chtějí... už to samo je velký luxus, v předchozích desetiletích a staletích by si tohle mohl dovolit málokdo...

    OdpovědětVymazat
  10. To anonymní - musím konstatovat že je to trapné hobby - a že to co dělám vlastně nikdy nebylo zveřejněno takže to nikomu práci neubralo. Což není zrovna něco čím bych se chtěla chlubit, ale realita už je taková.

    To anonymní2:
    je to to samé jako u sociologů, psychologů, studentů marketingu...a studentů ekonomické demografie. Je jich příliš, nikdo je nechce...a s vysokou školou je nebude chtít ani k těm pokladnám.

    OdpovědětVymazat
  11. v českých fešn časopisech vydávají zahraniční fotografy, ano kvalita je vysoká (záleží na časopisu), ale proč se sakra nepodívají i mezi talentované mladé Čechy? připadá mi, že tady je díra v uvažování. to se musí nějak změnit...proč jim nedát šanci??
    a když už, tak vydávají jen samé sračky (na druhou stranu).
    je smutné, že ani v těch agenturách se testy neplatí a málo dávají šanci novým, protože mají vlastní lidi.
    a pak, veřejnost je tak omezená, že si radši nechají udělat fotky zadarmo a je jim jedno jakou kvalitu to má, na to jsem narazila už kolikrát.
    takže to dělám většinou zadarmo a pořád nic se nemění, kecy o referencích jsou taky jen kecy...
    to samozřejmě neplatí jen o fotografech.

    OdpovědětVymazat
  12. No jasně, že se to týká mnoha oborů, nejen fotografie - každý, kdo má maturitu, jde dnes na vysokou, jenže nikdo nechce dělat nic namáhavého, takže matiku ne, jazyky ne, technické obory v žádném případě... je mi z toho smutno, když si uvědomím, kolik mladých lidí utrácí svá nejlepší léta "studiem" něčeho zbytečného a nesmyslného (jako třeba marketingu), čemu ani nevěří, ani je to nebaví.

    OdpovědětVymazat
  13. anonymní: ale pořád je v marketingu mnohem větší šance se uplatnit než obory právě umělecké, ty sami o sobě jsou ztrátou času. to že to člověka baví a zajímá není vše...
    určitě není pravda, že lidi nechtějí dělat nic namáhavého, protože i technika někoho baví a je zároveň nejvíce živnou půdou.
    sama za sebe říkám, že jsem ztratila roky studiem umění, které mě sice baví, ale není mi k ničemu a už tomu ani nevěřím...takže ano, raději se vrhnu na marketing, které mi naštěstí současné studium z části umožňuje.

    OdpovědětVymazat
  14. no i když je pravda, že marketing se stává hodně módní a poptávka docela zaostává...

    OdpovědětVymazat
  15. Vítej, Yassmine, zřejmě jsi přesně jedna z těch, které jsem měla na mysli. Tak ať se Ti hezky daří v marketingu... to musí být prima, když člověk z práce chodí s pocitem "dnes to bylo bezva, zase jsem zapracoval/a na tom, aby si fůra ovcí myslela, že si děsně nutně musí koupit to a tamto a zaregistrovat se semhle a předplatit si tohle..."

    OdpovědětVymazat
  16. anonymní: jestli máš na mysli něco jako smlouvy pro O2 apod. víš, někdo to taky vymýšlet musí...protože jestli je poptávka, musí být odpovědí nabídka a opačně, to je základ marketingu a reklamy.

    marketing je i o tom zaměstnat právě ty mladé talentované lidi, kteří to mají těžké. to je špatně?? proto budu radši pracovat na tomto když bude příležitost. takže je to špatně?

    OdpovědětVymazat
  17. Takže reklamní branže je tu od toho, aby pomáhala mladým, kteří to mají těžké? Díky za poučení :-)

    A už vůbec bych do toho nemotala poptávku - naprostá většina lidí vůbec nestojí o nepřehlednou změť balíčků, služeb a tarifů, bohatě by se spokojili s co nejjednoduššími řešeními... jenže to by právě nevznikl ten pracovní prostor v spousty specialistů a analytiků, že.

    OdpovědětVymazat
  18. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  19. anonymní: v tom s tebou souhlasím, že to ždíme lidi...ale proč to tady vůbec chceš rozebírat?? myslím, že to vůbec není k věci si stěžovat jestli ti pořád volají ať si objednáš ten a ten internet do mobilu, když téma je zcela jiné :D
    navíc směšuješ několik věcí dohromady, o kterých nic nevíš a zjevně jsi nepochopila (viz. spojení reklama - pomoc mladým tvůrcům a studentům)
    když tady totiž nebude nikdo kdo odhalí díru na trhu a následně se jí pokusí zaplnit, žádný posun v téhle branži nebude. na to Olga taky narážela...

    btw. marketing - radši se podívej např. na Ano, šéfe...možná ti dojde pár souvislostí. amen!

    OdpovědětVymazat
  20. Článek byl o tom, že to mladí lidé mají těžké. Já na to říkám, že se tomu nedivím a že to mají těžké proto, že jich většina jde studovat podivné pseudoobory a představují si, že v nich najdou uplatnění a když ho nenajdou, jsou nešťastní.

    A k té potřebě reklamy - už nějakou dobu kupuju mléko z farmy, s kterým přijíždí rozvážková služba v určitý den ve stejnou dobu plus mínus půl hodiny. Ačkoli nemají žádnou reklamu a ačkoli vystihnout moment, kdy budou v naší ulici, není úplně jednoduché (takže nákup není tak pohodlný, jako zajít do obchodu a mimochodem je i dražší), tak zákazníků mají čím dál víc... dobré dílo se (aspoň v tomhle případě) chválí samo a tak ten farmář nemá zapotřebí živit cizopasníky = někoho, kdo by mu tvořil webovky, letáky, kampaně... zato živí celou řadu lidí, kteří na jeho farmě dělají skutečnou práci. Samozřejmě poznat dobré mléko je snazší, než poznat dobrého fotografa... ale přesto věřím, že ti skutečně dobří se časem prosadí a ten "přebytek na trhu" se postupně přesune k pokladnám v hypermarketech, no.

    Ale chápu, že se názorově míjíme a nebudu tu už dál spamovat na cizím blogu :-)

    OdpovědětVymazat
  21. bezva, pochopila jsi! protože právě teď jsi napsala příklad skvěle zvládnutého marketingu ;)

    OdpovědětVymazat
  22. Teda, říct o někom, kdo udělá webovky, jméno produktu, prodá ho, že je cizopasník je docela odvaha. I zázrak se neprodá sám, když o něm nebude nikdo vědět. Zvlast v dnesni dobe. Je trochu naivni si myslet, ze kdyz udelam neco dokonaleho vsichni si toho automaticky vsimnou a zahrnou me penezi...

    OdpovědětVymazat
  23. :D:D:D no ty vole...zase jeden anonym, co z gauče všechno zná a ví, všechny marketingový kličky má prokouklý:D...jasně takže programátoři jsou cizopasníci....a kdepak bys sdílel/a svoje moudra, kdyby nějaký programátoři nevytvořili a nespravovali např. komunitní weby jako je blogspot=).....no nic, jdu si studovat svuj pseudoobor a něco mi říká, že za pokladnou neskončim


    pragueneedsmorestyle

    OdpovědětVymazat